Marknadsföring av din utställning.
Det är du som utställare som förser marknadsföringsgruppen med innehåll till vår hemsida som kommer att användas på kalendarier och sociala media.
Innehåll på denna sida
Marknadsföring av din utställning
– Ansvar (vem gör vad)
– Kontakt (marknadsföringsgruppen)
– Deadlines
Detta behöver vi
– Texter (Allmän info, beskrivning, övvrig info, formuleringstips)
– Bilder (kvadratisk kampanjbild, onlinemall, verksbilder, porträtt, bildkvalitet, tips fotografering)
Övrigt
– Fysisk affisch för trottoarpratare (onlinemall, skriva ut, egen design, loggor)
– Planritningar
Om du har några frågor, vänligen kontakta den person som bjudit in dig till utställningen eller skickat utställarkontraktet.
—
Ansvar, vem gör vad?
Inbjudna utställare
Separatutställning
Du har två kontaktpersoner:
– Utställningskontakt: Den person som gav dig besked om utställningen, ansvarar för praktiska detaljer.
– Marknadsföringsgruppen: Ansvarar för att marknadsföra din utställning. Skicka material i tid. Kontaktuppgifter finns längre ner på denna sida.
Grupputställning
Grupputställningar kan vara gruppper, föreningar eller skolor som ställer ut på Svavel.
Ni har två kontaktpersoner:
– Utställningskontakt: Du kommer ha en kontaktperson från Dymlingen eller Föreningen konstgrafiker i Jönköping som förklarar rutinerna.
– Marknadsföringsgruppen: Ansvarar för att marknadsföra er utställning. Kontaktuppgifter finns längre ner på denna sida.
VIKTIGT! Det blir ofta fördröjningar med informationen vid grupputställningar. Det rekommenderas att ni snabbt utser EN ansvarig person för informationshanteringen. Denna person samlar in relevant information och skickar den till marknadsföringsgruppen.
Medlemmar som ställer ut
Separatuställning
(utställare från Dymlingen eller Konstgrafikerna)
Marknadsföringsgruppen: Ansvarar för att marknadsföra er utställning. Kontaktuppgifter finns längre ner på denna sida.
Du har ingen utställningskontakt eftersom du är medlem och förväntas klara av det praktiska.
Grupputställning
(utställare från Dymlingen eller Konstgrafikerna)
Marknadsföringsgruppen: Ansvarar för att marknadsföra er utställning. Kontaktuppgifter finns längre ner på denna sida.
VIKTIGT! Det blir ofta blir fördröjningar med informationen vid grupputställningar. Det rekommenderas att ni snabbt utser EN ansvarig person för informationshanteringen. Denna person samlar in relevant information och skickar den till marknadsföringsgruppen.
Du har ingen utställningskontakt eftersom ni är medlemmar och förväntas klara av det praktiska.
På annan plats än Svavel
(utställare från Dymlingen eller Konstgrafikerna)
Om du ställer ut på en annan plats än Svavel kan vi även informera om din utställning på vår hemsida. Skicka samma material som vid en vanlig utställning på Svavel till marknadsföringsgruppen. Kontaktuppgifter finns längre ner på denna sida.
–
Kontakt marknadsföringsgruppen
Kontakuppgifter till marknadsföringsgruppen
Hemsida, nyhetsbrev och kalendarier
Kenneth Pils: kenneth@pils.se, 0735993344
Facebook och Instagram
Timea Vauger: timea.vauger@gmail.com
Vid brådska för publicering på sociala medier, skicka material till Timea. Annars, skicka till Kenneth.
Marknadsföringskanaler
✔ Vår hemsida
✔ Facebook och Instagram
✔ Svavels nyhetsbrev (går ut till ca 300 prenumeranter)
✔ Destination Jönköping (Kommunens turistportal)
✔ Tidskriften Konstperspektivs kalendarium
✔ Aktuellt-bladet (Jönköpings läns konstförening)
Tipsa gärna om andra kanaler, mejla kenneth@pils.se.
–
Deadlines
1. 6 mån innan utställningen: Skicka in all tillgänglig information vid bekräftelse av utställning. Du kan lägga till mer material senare.
Detta behöver du skicka:
☐ En kampanjbild som kan representera utställningen
☐ Grundinformation samt en kort text om själva utställningen.
2. Senast 1 mån innan utställningen: Uppdatera informationen om något tillkommit eller behöver ändras.
3. Under pågående utställning: Skicka gärna in bildmaterial från vernissagen och under utställningen. Bilder där både du och besökare syns uppskattas särskilt.
–
Detta behöver vi: information du behöver skicka
Fyll i så mycket du kan och vill ha med utifrån listan nedanför och skicka till oss. Helst allt samlat i ett mail.
TEXTER
Grundiformation om din/er utställning är viktig. Vi behöver åtminstone den 6 månader innan utställningen. Detta för att kunna marknadsföra utställningen på olika kalendarier i god tid.
Allmän Information
☐ Namn på utställningen
☐ Utställarens/utställarnas/gruppens namn
☐ Datum för utställningen
☐ Öppettider: Eventuella särskilda öppettider (Ordinarie tider: torsdagar 16-18, lördagar 11-15, söndagar 11-15)
☐ Invigningsceremoni: Namn och tidpunkt för invigningstalare
☐ Guidad tur, workshop, performance: Erbjuds det? I så fall vem, när, var, hur?
☐ CV
Beskrivning av utställningen
Ge en intresseväckande beskrivning av utställningen. Texten bör vara minst 5 meningar och hållas på en halv A4-sida.
– Vad gör utställningen speciell/unik?
– Vad kan väcka intresse hos besökarna?
– Vill du skriva i första eller tredje person?
Se formuleringstips längre ner!
Övrigt
☐ Länkar: Till egen hemsida, CV, medlemssida och sociala media.
☐ Mailadress (valfritt): På utställningssidan (Om du vill att besökare/press ska kunna kontakta dig.)
☐ Loggor: För grupp, institution eller samarbeten.
☐ Video: Ladda upp filmen till YouTube eller Vimeo och skicka länken till videon. Om du inte har konto, använd WeTransfer för att skicka filmen till oss.
– Bilder: Se separat avdelning längre ner på sidan.
Information till marknadsföringsgruppen
☐ Arrangör: Är det Dymlingen eller Föreningen konstgrafiker i Jönköping som arrangerar?
☐ Typ av grupputställning: Medlemsutställning, utbyte, grupputställning, duoutställning.
☐ Kontaktuppgifter: För att marknadsföringsgruppen ska kunna kontakta rätt person (bra om det är en person).
Formuleringstips
Om du inte kan få ihop en text på ett bra sätt så finns formuleringstips nedanför. Försök svara på frågorna så kanske texten blir bättre än du tror. Är du ändå inte nöjd kan du låta marknadsföringsgruppen hjälpa dig. Skicka i så fall svaren på frågorna nedan. Vi omformulerar och strukturerar texen åt dig.
Formuleringstips separatutställning
Exempel – bara som startpunkt:
Nedan följer en anpassningsbar mall för en separatutställning. Platshållarna kan fyllas med egna ord, och exemplen är tänkta som inspiration – inte som mall att följa exakt.
(TITEL)
[Utställningens titel]
(Titeln kan vara konkret, gåtfull, poetisk eller direkt beroende på tonen du vill sätta.)
(INTRO-RUBRIK) – fånga läsaren, sätt tonen
En utforskning av [tema], där varje verk är en inbjudan att [beskriva upplevelse, t.ex. “se världen på nytt”, “reflektera över det förlorade”, “stanna upp och känna”].
(VAD?) – konkretisera innehållet
Denna utställning kretsar kring [centralt tema eller frågeställning]. Verken rör sig mellan [möjliga uttryck – t.ex. abstraktion och figurativt] och bjuder in till reflektion kring [ämne eller upplevelse]. (Du kan här beskriva materialens uttryck, rumsupplevelse, berättelse eller stämning.)
(VARFÖR?)
Utställningen har växt fram ur en vilja att [avsikt, fråga eller drivkraft]. Genom att gestalta [konflikt, idé eller känsla] hoppas jag skapa ett utrymme för [reaktion eller tankeprocess]. (Du kan anknyta till samtiden, personliga erfarenheter eller något mer existentiellt.)
(HUR?)
Arbetet bygger på [val av metod, t.ex. långsamhet, upprepning, kollaborativt skapande]. Jag har använt [material eller teknik] för att [gestaltningens syfte]. (Här kan du berätta om hur processen sett ut eller hur materialet bär innehållet.)
(VEM?)
[Förnamn Efternamn] är en konstnär verksam i [stad/region]. Hen arbetar med [medium/arbetssätt] och har en bakgrund inom [utbildning, praktik eller erfarenhet]. Genom tidigare utställningar på [exempel] har hen utforskat teman som [t.ex. identitet, transformation, landskap].
(Här kan du också nämna stipendier, residens, tidigare projekt eller andra sammanhang – välj det som känns relevant.)
[CITAT ELLER REFLEKTION]
“En tanke, en känsla eller ett citat som fångar något av kärnan i arbetet.”
Tips för användning:
– Byt ut platshållare mot dina egna ord.
– Tona språket som du vill: personligt, poetiskt, formellt, undersökande…
– Lägg till, dra ifrån, strukturera om – det viktiga är att du känner igen dig i texten.
Formuleringstips grupputställning
Exempel – bara som startpunkt:
Det här är ett förslag på en flexibel mall för en grupputställning. Platshållarna kan fyllas i med era egna formuleringar, och exemplen fungerar som inspiration – inte mall att följa.
(TITEL)
[Utställningens titel]
(Titeln kan vara beskrivande, poetisk, konceptuell eller lekfull – ni sätter tonen.)
(INTRO-RUBRIK) – fånga läsaren, sätt tonen
En kollektiv utforskning av [tema], där varje konstnärs perspektiv bidrar till en större helhet, ett samtal mellan [kontrasterande element, t.ex. “det mänskliga och det teknologiska”, “det personliga och det universella”].
(VAD?) – konkretisera innehållet
Utställningen tar avstamp i [ett tema eller en gemensam fråga]. Genom [olika tekniker eller uttryck] skapas ett samtal mellan [t.ex. “det digitala och det handgjorda”, “det vardagliga och det mytiska”]. Varje verk belyser sin aspekt av temat, men tillsammans bildar de en större helhet – en berättelse om [övergripande idé].
(VARFÖR?)
Projektet vill [avsikt eller drivkraft]. Genom att föra samman olika perspektiv, erfarenheter och uttryck hoppas vi [t.ex. “öppna nya läsningar av temat”, “fördjupa samtalet om X”]. Utställningen är en inbjudan till [reaktion, t.ex. “delaktighet”, “eftertanke”, “sinnlig närvaro”].
(HUR?)
Materialen sträcker sig från [exempel, t.ex. “organiska objekt”] till [exempel, t.ex. “immersiv teknik”]. Processerna har varit [t.ex. “gemensamma”, “experimentella”, “platsbundna”]. I mötet med [kontext, t.ex. “rummet”, “publiken”, “ljuset”] skapas [effekt – något som bjuder in, utmanar, förbinder].
(VILKA ÄR VI?)
Här kan ni presentera varje konstnär kort, med bild och en kärnfull beskrivning.
- [Konstnär 1 – Förnamn Efternamn]
[bild 1]
Utbildad vid [skola], arbetar med [medium eller teman]. Bidrar med verk som [kort om innehåll eller metod]. - [Konstnär 2 – Förnamn Efternamn]
[bild 2]
(Upprepa med anpassad längd. Det går att hålla kort eller bredda beskrivningarna.)
(Länkar, citat eller verkstitlar kan också läggas till om det passar.)
(CITAT ELLER GEMENSAM REFLEKTION)
“En gemensam tanke, en formulering som sammanfattar er upplevelse eller ambition – det kan vara ett citat ni delar, eller något ni skrivit själva.”
Tips för användning:
– Byt ut platshållarna mot era egna ord.
– Justera längd och struktur så det passar er utställning.
– Tona språket: poetiskt, vardagligt, akademiskt – ni bestämmer.
– Lägg till konstnärswebbplatser eller kontaktuppgifter under konstnärspresentationerna om ni vill.
Bilder
Bilder är viktiga och vi behöver åtminstone kampanjbilden 6 mån innan utställningen. Detta för att kunna marknadsföra din utställning på olika kalendarier i god tid. Använd mallen.
☐ En kvadratisk kampanjbild
Kampanjbilden kommer att representera utställningen på hemsida, kalendarier och sociala media.
– Det går bra med en bild utan text.
– Om du vill ha text ska den ligga ovanpå bilden. Bara utställningstitel och namn på utställare.
Säkrast är att ha texten ganska stor i mitten. Varför? Jo, bilden kommer att användas i många sammanhang och beskärs på olika sätt. Ibland beskärs den vertikalt, ibland horisontellt. Är texten i mitten så kommer den inte att påverkas av beskärningen. Tänk också på att liten text inte blir läsbar när bilden krymps så som den gör i kalendarier.
Vi erbjuder dig en mall som du kan fylla i med egna uppgifter.
Gå till onlinemall (kampanjbild)

Obs! För att använda mallen behöver du vara inloggad på ett google konto (vilket du är om du har gmail). Du vet att du är inloggad på ditt Google-konto om du ser din profilbild eller initialer i det övre högra hörnet på Googles startsida (https://www.google.com).
Tips, kampanjbild för olika typer av utställningar
Separatutställning
En bild på ett verk, installation eller stämningsbild kan representera utställningen.
Samlingsutställning med tema
Dvs. kurerade utställningar, medlemsutställningar, föreningsutställningar, skolutställningar.
Det är bra om kampanjbilden leder tankarna till temat. Kanske en viss typ av bild passar temat. Utställningen har troligen ett namn som kan utvecklas grafiskt på ett intressant sätt. En kombination av bild och typografisk ide funkar ofta bra.
Samlingsutställning utan tema
Dvs flera konstnärer ställer ut tillsammans utan gemensamt tema.
Om ni inte har ett tema är det svårare att komma på en gemensam kampanjbild. Det kan krävas kreativa lösningar för att visualisera bredden och mångfalden i en samlinsutställning utan tema. Det viktigaste är att kampanjbilden leder tankarna i rätt riktning och väcker intresse. Kom överens med de andra deltagarna om en bild som representerar er alla. Överväg att montera ihop flera konstverksbilder av deltagarena till en bild för att representera er alla likvärdigt.
☐ Bilder på verk
Cirka 1-4 bilder per deltagare inklusive bildinformation som namn, titel, teknik, format. Separatutställningar kan ha fler bilder.
Tips! Om du behöver fotografera dina verk
För toppkvalitet gå ut med dina verk en molnig dag mitt på dagen.
Varför? Jo du får jämt ljus och mjuka skuggor. Ljuset är dessutom tillräckligt ljust för att du ska få skarpa bilder med bra bildkvalitet.
– Se till att du har en neutral bakgrund. Ta med en vit kartong och lägg mindre verk på den. Då blir det rent och snyggt bakom. Stora verk kan sättas på någon neutral vägg (utomhus).
– Om det är en 2D-verk se till att verkligen fotografera rakt framifrån med kameran i höjd med mitten på verket. Varför? Jo annars får du sneda sidor och verket ser inte rätvinkligt ut.
– Om du inte själv kan bearbeta bilderna och vill att vi fixar dem- tala om det.
Bildkvalitet och filformat
– Minst 1500 pixlar på längsta sidan.
– Skicka bilder som går att publicera direkt i formaten jpg eller png. De ska vara skarpa, ha bra exponering, vara utan färgstick och beskurna.
– Skicka jpg eller png.
– Skicka inte Word, PDF eller PowerPoint. Det blir merarbete för oss att extrahera bilderna.
☐ Porträtt (valfritt)
Det är alltid roligt att se vem som gjort det som visas.
Fysisk affisch för trottoarpratare
Obs! Marknadsföringsgruppen gör ingen affisch men det finns en mall att använda.
– Inbjuden utställare: Läs villkoren i utställningskontraktet och diskutera det med din utställningskontakt.
– Medlemmar i Dymlingen eller FKiJ: Medlemmar ordnar en fysisk affisch och utskrift själva.
Mall affisch
För att göra det enkelt för dig att göra en affisch erbjuder vi en online mall som är relativt enkel att använda.
Obs! Du behöver vara inloggad på ett google konto (vilket du är om du har gmail). Du vet att du är inloggad på ditt Google-konto om du ser din profilbild eller initialer i det övre högra hörnet på Googles startsida (https://www.google.com).

Måtten är 50 x 70 cm i stående format.
Om du vill göra designen själv
Riktlinjer
Om du vill går det bra att skapa egen affisch till din utställning. För att vi ska få en enhetlig design behöver du dock följa vår grafiska riktlinjer. Om du inte har de 3 tysnitt som efterfrågas har du en länk till en zipfil nedanför.
Läs vår grafiska manual >>>
Tysnitt (Ladda ner zip-fil, packa upp och installera på din dator)
På affisch/flyer ska följande logotyper vara med:
(Det finns logotyper att ladda ner längst ner på denna sida)
- Konstnärshuset Svavel
- Texten “Med stöd av Jönköpings kommun, kultur- och fritidsförvaltningen”.
- Om Dymlingen/Grafikerna arrangerar ska repektive logga finnas med
- Sveriges konstföreningar (endast om utställningsbidrag beviljats)
Loggor
Loggor
Konstnärshuset Svavel
Svart (normal)
Vit
Konstföreingen Dymlingen
Svart
Föreningen konstgrafiker i Jönköping
Stor svart (normal)
Stor vit
Riksförbundet Sveriges konstföreningar
Stor en rad
Stor flera rader
Planritningar
Om du vill planera din utställning, kanske göra en modell, så finns planritningar över utställningsdelen här.
Planritningar
Ladda ner alla planritningar här