Information till utställare

Denna sida vänder sig till dig som kommer att ställa ut.

Innehåll marknadsföring: Marknadsföring av din/er utställning | Deadlines | Detta behöver vi | Loggor |

Övrigt innehåll: Grundinfo -ansvar | Planritningar | Affisch

Övriga frågor hänvisas till den som bjudit in dig till utställningen och/eller skickat dig utställarkontraktet.


Grundinfo – ansvar

För dig som kommer att ha en separatutställning på Svavel.
Som utställare ansvarar du förstås för att förse oss med information om din kommande utställning enligt rutinerna nedanför.
Du har två kontaktpersoner att hålla kontakten med: din utställningskontakt, som tar hand om alla praktiska detaljer på plats (personen som gav dig besked om att du får ställa ut på Svavel), och marknadsföringsgruppen, som försöker marknadsföra din utställning på bästa sätt.

För er som bjudits in att ha en grupputställning på Svavel. T ex förening eller skola.
Du har en utställningskontakt från någon av föreningarna Dymlingen eller FKiJ som har ansvaret för att förklara våra rutiner. Denna person bör också påminna de dig om vikten av att skicka in sitt material i tid till marknadsföringsgruppen. Det är tyvärr vanligt att material kommer in alldeles för sent. Speciellt vid grupputställningar eftersom det ofta händer att ingen ansvarar för att samla ihop informationen som ska presenteras på vår hemsida och kalendarier.
Tack så mycket för att du skickar utställningsinformation i god tid så att vi kan börja marknadsföra din utställning tidigt! Se Deadlines längre ner på sidan.

För er som kommer att ha en grupputställning i Dymlingens eller Konstgrafikernas regi.
När det handlar om interna grupputställningar hos Svavel är det en god idé att inom gruppen snabbt utse en person som kan vara ansvarig för informationshanteringen.
Denna person bör samla in relevant information och sedan dela den med marknadsföringsgruppen. Kom överens om vad som ska kommuniceras externt. Ha ett tidigt möte där fattar beslut om utställningens profil.

För dig som är medlem i  Dymlingen eller Konstgrafikerna men ställer ut på annan plats än Svavel.
Vi kan informera om din kommande utställning på vår hemsida. Skicka samma material som vid en normal utställning på Svavel (se nedanför).


Marknadsföring av din/er utställning

Skicka bild- och textmaterial till marknadsföringsgruppen så fort det bara går

Vi vill kunna visa att du kommer att ha en utställning redan ett halvår innan utställningen. Dessutom kan vi göra bästa möjliga marknadsföring av din utställning via våra andra kanaler. Informationen du skickar behöver inte vara komplett. Du har möjlighet att ändra när utställningen närmar sig.

Marknadsföringsgruppen

Hemsida, nyhetsbrev och kalendarier (skicka ditt material hit)
Kenneth Pils, kenneth@pils.se , 0735993344

FaceBook och Instagram:
Timea Vauger, timea.vauger@gmail.com
Om det är bråttom för publicering på sociala media skickar du material till Timea annars skickar du till Kenneth.

Här marknadsför vi din utställning:

Vår hemsida (länka gärna från din egen hemsida, FB eller Insta till din utställningssida på Svavels hemsida)
Sociala medier FaceBook och Instagram. Vi gör vanliga inlägg inte event.
Svavels nyhetsbrev (Tipsa gärna vänner och bekanta om att börja prenumera. Det gör man via Svavels hemsida, längst ner)
Destination Jönköping Vänder sig till turister.
Konstperspektivs kalendarium Vänder sig till medlemmar i konstföreningar.
Aktuellt-bladet Vänder sig till medlemmar i Jönköpings läns konstförening.

Om du har tips på andra kanaler mejla kenneth@pils.se.

Deadlines

  1. Skicka grundinformation direkt när du fått besked att ställa ut.
    När du har fått bekräftelse om att din utställning kommer att äga rum, skicka in all tillgänglig information. Du kan komplettera med ytterligare material senare om det behövs. Se vad som behövs längre ner.
  2. Uppdatera informationen senast 1 månad före öppningen
    Förhoppningsvis är nu allt klart beträffande detaljerna kring utställningen.  Använd denna tid för att förbättra och uppdatera informationen på utställningssidan. Du ändra texter, lägga till extra bilder, video etc.
    Skicka gärna alla ändringar samlat i ett mejl. Kom ihåg att vi lägger in info på Kalendarier minst en månad i förväg.
  3. Skicka bilder under pågående utställning. (Dela upplevelsen!)
    Om du har möjlighet skicka gärna in bildmaterial från vernissagen och under själva utställningen, om du dessutom har bildtexter så är det super!
    Speciellt uppskattade är bilder där både du och besökare syns tydligt. Dessa bilder ger ett levande bevis på besökarnas interaktion och intresse av din utställning på Svavel.
    Bilderna kommer att användas i utställningens marknadsföring på sociala medier och publiceras även på utställningens sida på vår webbplats. Vårt mål är att göra sidan så informativ att du kan länka till den från din egen webbplats eller sociala medieplattform.

Detta behöver vi

Texter

Allmän information (fakta)

(fyll i så mycket du vet i nuläget)

– Namn på utställningen.
– Utställarens/utställarnas/gruppens namn
– Datum för utställningen.
– Eventuella särskilda öppettider, annars gäller ordinarie tider dvs: torsdagar 16-18, lördagar 11-15, söndagar 13-15.
– Har du en invigningsceremoni/Invigningstalare: Namn och tidpunkt gällande den som inviger utställningen.
– Erbjuds det guidade turer eller workshops?
– CV

Övrigt som vänder sig till Marknadsföringsgruppen
– Arrangör (om det är Dymling eller Konstgrafikerna som bjudit in dig).
– Typ av grupputställning: medlemsutställning, inbjuden, utbyte.
– Kontaktuppgifter om marknadsföringsgruppen behöver kontakta dig.

Beskrivning av utställningen och utställaren/deltagarna

Det behövs en text som ger en beskrivning av utställningen och väcker nyfikenhet. Den behöver inte vara lång men minst 5 meningar behövs.

Håll texten på en längd mellan kort och medellång, max ungefär en halv A4-sida för att snabbt väcka intresse. Syftet är att ge intresseväckande information utan att vara för kortfattad eller för detaljerad och därmed riskera att förlora läsarens uppmärksamhet.

Tips på text:

Grundfrågor innan vi dyker in i detaljerna tänk igenom:
1. Vad gör den här utställningen speciell/unik?
2. Vad är det som sticker ut och kan väcka intresse hos besökarna?
3. Vill du skriva i första person eller tredje person?

Vid soloutställning:

  • Vem: Vem är konstnären? Relevant biografisk information, utbildning, utmärkelser, tidigare utställningar.
    Exempel: Gertie Månsson är född i Linköping och bosatt i Malmö. Hon är utbildad på Konstfackskolan i Stockholm och Målar- & Skulpturskolan Forum i Malmö.
  • Vad: Vad handlar utställningen om? Vilka teman och ämnen utforskas?
    Exempel: Utställningen, med titeln “Mellanrum”, utforskar teman kring identitet, förändring och förbindelser.
  • Hur: Vad förväntas besökarna se? Beskriv de utställda verken och teknikerna som används.
    Exempel: Jag använder en blandning av traditionella och moderna tekniker, som att kombinera måleri med digital konst och skulptur med ljusinstallationer.
  • Varför: Varför ställer du ut dessa verk? Vad är syftet eller målet med utställningen?
    Exempel: Syftet med utställningen är att utmana och inspirera genom att skapa en dialog om personlig och kollektiv förändring.

Vid grupputställning:

  • Vem: Vem är gruppen som ställer ut? Vad förenar deltagarna?
    Besökarna vill veta vad som kännetecknar gruppen/skolan/föreningen och hur den blivit till.
    Exempel: Konstkollektivet Aurora består av tio konstnärer, grundat av studenter från Konsthögskolan, med fokus på samtidskonst.
  • Vad: Vad handlar utställningen om? Vilka teman och ämnen utforskas?
    Exempel: Utställningen “Gränsland” utforskar teman som migration, tillhörighet och kulturella barriärer genom olika konstformer.
  • Hur: Vad förväntas besökarna se? Beskriv de utställda verken och teknikerna som används.
    Exempel: Besökarna möter storskaliga installationer, skulpturer, måleri, fotografi och digitala medier med fokus på hållbarhet.
  • Varför: Varför ställer ni ut dessa verk? Vad är syftet eller målet med utställningen?
    Exempel: Genom att samla sina verk i en gemensam utställning strävar de efter att skapa en helhetsupplevelse med olika aspekter av temat, vilket ger en rik och varierad tolkning av utställningens fokus.
  • Vilka: Vilka är konstnärerna som ställer ut och vad är deras enskilda bidrag och hur arbetar med grupputställningens tema?
    Exempel: Konstnärerna i Konstkollektivet Aurora inkluderar bland annat Maria Svensson, som bidrar med abstrakta målningar om identitet, och Johan Lind, som skapar skulpturer av återvunnet material för att belysa migrationens miljöaspekter.

Exempel skrivet i tredje person:
Lisa Andersson, född och uppvuxen i Stockholm, är en konstnär med utbildning från Konstfack i Stockholm och Målar- & Skulpturskolan Forum i Malmö. Hon har tidigare deltagit i flera nationella och internationella utställningar.
Den kommande utställningen, “Mellanrum”, utforskar teman som identitet, förändring och förbindelser genom måleri, skulptur och installationer. Andersson tar betraktaren med på en resa genom olika mellanrum där det personliga möter det universella.
Besökarna förväntas se en variation av verk som speglar Anderssons unika konstnärliga uttryck. Genom användning av olika tekniker och material skapar hon en atmosfär av utforskning och reflektion.

Exempel för en grupputställning:
Föreningen Konstkreatörer, baserad i Stockholm, är en sammanslutning av konstnärer med varierande bakgrunder och utbildningar inom konst och design. Medlemmarna har tidigare deltagit i olika nationella och internationella utställningar.
Den kommande utställningen, “Mellanrum”, presenterar verk skapade av medlemmarna i föreningen. Teman som identitet, förändring och förbindelser utforskas genom en mångfald av konstnärliga uttryck, inklusive måleri, skulptur och installationer. Besökarna bjuds in att uppleva en bredd av verk som speglar medlemmarnas unika konstnärliga uttryck.
Utställningen syftar till att väcka reflektion kring besökarnas förhållande till identitet och förändring.

Exempel 2 för en grupputställning
Konstkollektivet Aurora bildades för fem år sedan av en grupp studenter från Konsthögskolan, och består nu av tio konstnärer med en gemensam passion för samtidskonst. Deras kommande grupputställning, “Gränsland”, utforskar teman som migration, tillhörighet och kulturella barriärer. Genom olika konstformer som installationer, skulpturer, måleri, fotografi och digitala medier vill de skapa en dynamisk och mångfacetterad utställning som lockar till reflektion kring identitet och gemenskap. På plats kommer besökarna att mötas av en rad unika verk som var och en på sitt sätt tolkar och utforskar utställningens tema. Aurora strävar efter att skapa en dialog om de osynliga linjer som skiljer oss åt och hur vi kan överbrygga dessa genom konst.
Konstnärernas enskilda bidrag:
Eva Andersson utforskar temat genom måleri och skapar abstrakta landskap som symboliserar de inre och yttre gränser vi möter i livet.
Johan Svensson skulpterar figurativa verk som porträtterar människors kamp och strävan efter tillhörighet och identitet.
Lisa Karlsson använder sig av fotografi för att dokumentera vardagliga situationer som belyser de kulturella och sociala gränserna i samhället.

Länkar, Loggor och kontaktuppgifter:

– Länkar till egen hemsida eller annan sida med CV för mer information.
– Logga för er grupp, institution, skola.
– Eventuella loggor för samarbeten/stöd.
– (Om du vill) en emailadress för besökare som vill kontakta dig.

Bilder

En bild som representerar utställningen
Det här är den mest betydelsefulla bilden är den som kommer att representera utställningen på utställningssidan på vår webbplats. Denna bild kommer också att användas i sociala medier och kalendarier. Se till att denna bild inte innehåller någon text och är i kvadratiskt eller liggande bildformat, eftersom stående format ofta beskärs på sociala medier.

Några extra bilder, ca fyra, som visar dina konstverk.

Vid grupputställningar
Enas om en gemensam bild som representerar hela utställningen. Det är den mest betydelsefulla bilden är den som kommer att representera utställningen på utställningssidan på vår webbplats/sociala media.

Beroende på antalet deltagare kan var och en också inkludera bilder på konstverk.

Bildkvalitet

  • För att säkerställa god kvalitet bör filstorleken på bilder vara minst 1500 pixlar på den längsta sidan.
    Alla enheter, inklusive Android, iPhone, Windows, Mac och Linux, kan visa bildstorleken. Du kan vanligtvis se detta genom att markera bilden och välja “visa bildinformation”. Där letar du efter information om antalet pixlar, exempelvis 3000×4000 px.
  • Accepterade bildformat är jpg, png.
    Undvik att skicka , psd och tif, Word, Powerpoint eller PDF-filer eftersom de då måste göras om till jpg.
  • Redigera bilderna innan du skickar dem för att säkerställa att de är som du vill ha dem. Det innebär vanligtvis att de saknar störande bakgrund, är skarpa och fria från färgavvikelser.

Video (frivilligt)

Om du har en film som är kopplad till utställningen, vänligen överför den till din egen YouTube- eller Vimeo-kanal och skicka sedan endast länken till videon.

Om du inte har ett konto på YouTube eller Vimeo, kan vi ladda upp din film på vårt YouTube-konto. För att göra det, vänligen skicka filmen via https://wetransfer.com.


Övrigt

Eventuell affisch (kontakta din utställningskontakt)

För inbjudna utställare läs villkoren i ditt utställningskontrakt.
Medlemmar i Dymlingen eller FKiJ fixar affisch själva.

  • Måtten för trottoarprataren är 50 x 70 cm i stående format.
  • Se till att filstorleken är minst 3000px på längsta sidan.
  • Bildformaten .jpg, .png, .psd, .tif, .pdf (ej Word eller pdf).

Loggor finns längre ner på sidan.

Planritning över lokalen

Ladda ner alla planritningar nedanför här

Loggor

Ladda ner alla loggor nedanför här.

Konstnärshuset Svavel
Svart (normal)
Vit

Konstföreingen Dymlingen
Svart

Föreningen konstgrafiker i Jönköping
Stor svart (normal)
Stor vit

Riksförbundet Sveriges konstföreningar
Stor en rad
Stor flera rader