Konstnärshuset Svavel

Blogg

KÄR LEK

Birgitta Ramstrand Efraim
31/7 – 15/8 2021

En utställning om relationer över artgränser
Teckningar, måleri och mixed media.
Livet har gett mig mycket kärlek.

Det började med mamma, syskonen och kompisarna

Lekarna på den torra savannen. Stickor i bara fötter. Sköldpaddan vi red på. Apan Anko vi klädde i  dockkläder. Hyenorna som var så kusligt spännande och baden i sjön där flodhästarna frustade lojt.

I Sverige var leken på ängen bland blåklockor och hasselbuskar mer fridfulla. Inga ormar eller skorpioner hindrade vår ysterhet.

Barndomen splittrades mellan olika kulturer i Afrika och den nordiska i Småland men var rik på upplevelser. Husdjuren var många, ofta övergivna och skadade fick de ett hem hos oss.

Så kom tonårstidens protester och motsägelsefulla diskussioner

Jag trodde livet var enkelt                Det blev komplicerat
Jag trodde allt skulle förbli               Det förändrades

Men genom allt flödade en förundran över de trådar som spinns mellan oss som lever här.

Några har rötter                                  Andra har tentakler
Några formar ljud i sina strupar       Andra kommunicerar ohörbart
Så förunderlig den kära leken är      Den vi ägnar våra liv åt!

KONSTRUNDA

3-5/9 2021

När Konstnärshuset Svavel delog i den sjätte upplagan av Södra Vätterbygdens konstrunda gjorde vi det tillsammans med fem konstnärer från föreningarna Konstgrafiker i Jönköping och Konstnärsföreningen Dymlingen.


Evabritt Lindgren,
grafiker och målare

Ett lustfyllt och intuitivt arbetssätt är min drivkraft.
Jag fångar en bild som jag jobbar vidare med oftast i de grafiska teknikerna screen och fotopolymer.

Annika Edlund,
grafiker och målare

Bakom linnets trådar
minnen från förr
solen skjuter skarpt

Erik Nordström,
bildkonstnär och poet

Erik Nordström är verksam både som bildkonstnär och poet. På Galleri Svavel visar han, utöver sina hängda målningar, även en installation där han läser sina prosadikter skrivna utifrån inspiration av åtta av hans målningar som simultant visas på en stor bildskärm i ett enskilt rum på galleriet.

Erika Wärn, målare

När skaparglädjen äntligen återvände, gjorde den det med akryl som medium.
Där har jag arbetat med ett nyfiket förhållningssätt till temat ”vänskap – ensam men inte själv”.

Marie Nir,
grafiker och skulptör

Gladskap är vad jag känner när jag få vara kreativ och skapa i olika tekniker, material och gärna återbruk.

BORDERLINE

Natalia Rozmus-Esparza
8/9 – 19/9 2021

In November 2017, Natalia Rozmus-Esparza travelled to the Middle East, Israel, Jordan and Palestine. She visited Jerusalem, Bethlehem and Petra. This short but intense journey brought about a series of almost fifty paintings created until recently. The Mediterranean basin, its culture and tradition attracted Natalia.

I had the opportunity to see the effects of her Italian journey in the university’s Rotunda Gallery. Even then, the characteristic formats of the canvases and vertical panels showing the heights of southern buildings attracted my attention. Compared to her earlier, mathematical and somewhat industrial paintings, the palette brightened up with vibrating, overexposed tones. The trace of the tool also changed. Having liberated itself from the rigor of lines, it became freer, spilled and sometimes pointillistic. Architecture, however, remained in the center of attention.

Here, in biblical soil, the colours and the air taste different.
They are reminiscent of the textured, fluted paintings by Grzegorz Ratajczyck, his olive trees, twisted, dramatic and as permanent as the soil from which they grew.

Natalia tells a story about the sun and darkness, encrusted with splashes of heat, the geometry of a shadow and a drawing construct that pops out here and there. The impressionistic cycle takes place in the scenery of squares, sanctuaries and commercial arcades, where a similar glow illuminates the stalls and chapels. The hustle and bustle of the crowd is expressed through the busy tectonics of pavements and walls. The architect’s eye penetrates the tracks, showing a free, undisturbed perspective. In a way, it foreshadows the quarantine landscape.

The trip, from which three years have elapsed, began an important stage of the painterly path. The exhibition entitled Immensity, impressive in terms of the number of works, the variety of inspirations and the need to create, is a testimony to the passion drawn directly from life and its lively substance.

I am grateful to Natalia for the trust and the journey which she gave me and which I would not dare to make. I made it safely, without going beyond everyday life, without violating the borders. I gained space, colour and different depth of the sky. I saw them in the images of an unknown land, seen through another person’s eyes. From then on, this has also been my experience.

Natalia Wegner
March 2021

Nyfiken lust

Trots mina år (83) är detta min första separatutställning. Man kan undra varför det dröjt så länge? Mina kurskamrater från Konstfack har i många fall gått i pension från sitt liv i konstnärskap. Om man nu kan det?

Nu först börjar jag. Det är på tiden. Hur har det blivit på detta viset? Jag har varit upptagen av undervisning i bild mer än 30 år på alla förekommande stadier, förskola, lågstadium, högstadium, gymnasium, högskola, universitet, även internationellt.

Jag har även varit upptagen att använda min konstnärliga skolning till industriell design. Det innebär att jag medverkat i designen av det mesta som rör produkter för lekplatser över hela världen. Jag har designat väldigt många belysningsarmaturer och spotlights.  Medverkat i designen av spärrar till idrottsarenor och tunnelbanor såväl Paris som Stockholm. Kontakten med hundratalet företag i södra Sverige (Småland) har lärt mig massor. Allt detta har krävt sitt engagemang och sin tid. Alltid arbetat för någon annan.

Nu är jag själv min uppdragsgivare. Nu kan jag ägna mig åt att låta det pragmatiska träda tillbaka och låta poesin och det onyttiga träda fram. Nu är jag själv beställaren. Nu får jag själv stå för kostnaden. Verkstaden, ateljén, materialen, maskiner och verktyg. Det är inte gratis att låta gjuta i järn eller brons eller anlita andra. Nu gör jag inte saker för att dom ska säljas, nu gör jag dom av ren nyfiken lust.

Helt nya frågeställningar. Fantastiskt kul, utvecklande, t.o.m. friskvårdande! Tänk vilket privilegium!  Jag går ut till ateljén varje morgon med nyfikenhet och glädje. Nu kör jag allt vad tygen håller och hoppas hinna med så mycket som möjligt, varje dag. Det räcker inte med ”ett streck om dagen” som skolkamraten Lasse Åberg säger. Jag kommer inte att hinna med allt för jag vet att en ny idé föder ytterligare minst två.

Jag önskar att du som besökare ser att jag har roligt om dagarna. Att du följer med i mina undersökningar och kan roas av det du ser och förlåter att det ibland blir svårbegripligt. Vad vore mer glädjande än att mina arbeten blir utgångspunkt för samtal och diskussion. Välkommen att besöka utställningen. Jag ställer gärna upp andra tider än de fasta officiella efter överenskommelse.

Thorulf Löfstedt

Målningar, teckningar, grafik av Kenneth Pils

13-28 mars 2021

Platser kopplade till barndomen bildar starka och levande stämningar som de flesta refererar till i sitt vuxna liv. För mig utspelade sig dessa första viktiga 18 år i Huskvarna/Jönköping. Den unika topologin med alla backar, bäckar och raviner, brukssamhällets alla vägar, hus och händelser där ger mig en stark känsla av ursprung och identitet. Det har jag tagit som utgångspunkt för några helt nya landskapsmålningar exklusivt gjorda för utställningen på Konstnärshuset Svavel i Jönköping.

Att använda biografiska referenser är ovanligt för mig men i och med utställningen i mina hemtrakter får jag tillfälle att reflektera över min bakgrund. Barndomen för mig handlar om ursprungliga starka stämningar, ljusförhållanden och tillstånd- eller kort sagt ”att vara”.

Min-Pappa-och-huset-Berghagavägen_180x135-cm-akryl-på-oblekt-bommullsväv-Kenneth-Pils

Min Pappa och huset-Berghagavägen
180×135 cm, akryl på oblekt bommullsväv, Kenneth Pils

Utgångspunkten är fotografier från platser i Huskvarna som jag själv och andra tagit som omsatts i målningar och teckningar. Under arbetet med verken har jag märkt en skillnad i energinivå mellan de anonyma och slumpade motiv jag vanligtvis använder (för att utmana mitt vanemässiga sätt att tolka det jag ser) och de motiv jag förknippar med minnen från barndomen.

Utöver de allra senaste verken kan vi se ett urval av teckningar, målningar och grafik som utgår från projekten ”diaries”, ”Blind Chance” och ”State of Mind”.

Kenneth Pils är född 1964 i Jönköping, uppvuxen i Huskvarna, har studerat vid Konstfack och Kungl. Konsthögskolan, verksam i Stockholm. Han ställer ut regelbundet i Sverige och Europa och har gjort ett flertal offentliga konstnärliga gestaltningar bl a. Danderyds sjukhus och Södersjukhuset.

Kenneth Pils arbetar med figurativt måleri, skulptur, grafik och installatoriska verk. Han arbetar ofta med ”hittade bilder” och porträtt i en akvarelliknade stil. Måleripraktiken bygger på ett skiktmåleri där transparent lager av grundfärger läggs över varandra för att generera många olika nyanser. Måleri-arbetet är en skapande akt i stunden med möjligheten att överskrida det givna och ett sätt att framkalla nya oväntade verk.

Kenneth Píls hemsida: https://pils.se